2 مارس 2023- اضافه وزن یا چاقی به ترتیب به عنوان شاخص توده بدنی (BMI) بیش از 25 و بیش از 30 کیلوگرم بر متر مربع تعریف می شود. اطلس چاقی جهانی پیش بینی کرده است که تا سال 2035، بیش از 4 میلیارد نفر در سراسر جهان چاق در نظر گرفته می شوند که بیش از 51 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهد.

چاقی و کشورهای کم درآمد

همه ی کشورها در سراسر جهان تحت تاثیر چاقی قرار دارند. با این حال، برخی از کشورهای کم درآمد، خیره کننده ترین افزایش نرخ چاقی خود را در دهه گذشته تجربه کرده اند.

انتظار می ‌رود که کشور Kiribati، کشوری جزیره‌ای در اقیانوس آرام که یکی از کمتر توسعه‌ یافته‌ ترین کشورهای این منطقه است، تا سال ۲۰۳۵با ۶۷درصد، بالاترین میزان چاقی بزرگسالان را در جهان داشته باشد. این مقدار کمی بالاتر از پیش‌بینی‌ها برای ساموآ، پلی ‌نزی فرانسه و میکرونزی است که انتظار می‌ رود تا سال 2035، آمار بزرگسالان چاق در آنها به ترتیب به 66، 65 و 64 درصد برسد.

کودکان و نوجوانان ساکن در کشورهای کم درآمد تا سال 2035 در معرض بیشترین خطر چاق شدن قرار دارند. در واقع، اطلس چاقی جهانی پیش بینی می کند که نرخ چاقی که در سال 2020 در کشورهای کم درآمد برای دختران 4 درصد و برای پسران 2 درصد بود، تا سال 2035 به ترتیب به 13 درصد و 6 درصد برسد. برای مقایسه، چاقی که قبلاً  5 و 14 درصد از مردان و زنان بزرگسال در کشورهای کم درآمد را تحت تأثیر قرار می داد، انتظار می رود تا سال 2035 به ترتیب به 11 درصد و 26 درصد افزایش یابد.

جهانی شدن الگوهای تغذیه ای و افزایش مصرف غذاهای فوق فرآوری شده در سراسر جهان آسیب پذیری کشورهای کم درآمد را در برابر چاقی افزایش داده است. این عوامل همچنین منجر به اتکای بیشتر صنعت غذایی به محصولات مبتنی بر پلاستیک برای بسته بندی و در نتیجه تولید زباله های پلاستیکی شده است که خطر قرار گرفتن این جمعیت ها در معرض آلاینده های بالقوه چاق کننده را افزایش می دهد.

اثرات اقتصادی

برآوردهای فعلی نشان می دهد که چاقی و اضافه وزن در سال 2035 برای اقتصاد جهانی بیش از 4 تریلیون دلار بطور بالقوه هزینه خواهد داشت.

محاسبه ی هزینه‌های مرتبط با جمعیتی که به طور فزاینده‌ای اضافه وزن دارند، بر این اساس تاثیر مقادیر بالایBMI ، در ایجاد 38 بیماری محاسبه می شود. این بیماری‌های اصلی مرتبط با چاقی شامل انواع مختلف سرطان، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و بیماری‌های کبدی و کلیوی هستند.

جدای از هزینه‌هایی که در مواجهه با این شرایط بهداشتی ایجاد می‌شود، بیکاری، ناتوانی طولانی ‌مدت و بازنشستگی پیش از موعد نیز با چاقی و شرایط بهداشتی همراه آن، مرتبط است. نکته مهم این است که در تخمین تأثیر اقتصادی جهانی چاقی که توسط اطلس چاقی جهانی محاسبه شده است، تاثیر این عوامل در افزایش هزینه های ملی در نظر گرفته نشده است، که نشان می دهد این اپیدمی رو به رشد چاقی، احتمالاً گران تر از برآوردهای فعلی خواهد بود.

چگونه کووید-19چاقی را بدتر کرد

در طول همه ‌گیری بیماری کرونا ویروس 2019(COVID-19)، قرنطینه ‌های ملی به ‌طور قابل ‌توجهی توانایی بسیاری از مردم را برای ترک خانه ‌های خود محدود کرد. در نتیجه، رفتارهای غذایی و کم تحرکی که اغلب با افزایش وزن همراه است، افزایش یافت.

این رفتارها شامل کاهش سطح فعالیت بدنی و مصرف بیشتر غذاهای فرآوری شده در روز، به ویژه در میان کودکان بود، که البته فقط محدود به آنها نبود. به عنوان مثال، یک مطالعه انجام شده در چین که شامل بیش از 10هزار نوجوان و جوان بود نشان داد که شیوع چاقی از 10٪ به 12.5٪ افزایش یافته است، در حالی که شیوع اضافه وزن به طور مشابه از 21٪ به 25٪ افزایش یافته است.

مطالعات قبلی به طور مداوم نشان داده اند که افزایش وزن در سطح جمعیت به سختی قابل پیشگیری یا معکوس کردن، است. بنابراین، افزایش سریع اضافه وزن به دلیل همه‌ گیریCOVID-19 ممکن است منجر به چاقی و سطوح اضافه وزن بیشتری نسبت به برآوردهای فعلی شود.

اقدام برای مقابله با چاقی

علیرغم اثرات متعدد بهداشتی و اقتصادی پایین دستی مرتبط با جمعیت فزاینده ی چاق، کمبود شدیدی در بودجه های دولتی و بین المللی برای در اولویت قرار دادن پیشگیری و درمان چاقی، وجود دارد. بنابراین، نیاز فوری به افزایش بودجه عمومی برای اولویت‌های بهداشتی مرتبط وجود دارد که می‌تواند به شکل مالیات بر نوشیدنی‌های شیرین‌ شده با شکر و پرداختن به برخی از عوامل محیطی متعددی باشد که می ‌توانند به طور مشابه خطر چاقی را افزایش دهند.

در تلاش برای تسریع اقدامات جهانی در زمینه چاقی، طبقه بندی بین المللی بیماری ها (ICD) تعریف چاقی را در سال 2022 به روز کرد. علاوه بر این، سازمان بهداشت جهانی (WHO) همچنین توصیه های جدیدی در مورد نحوه پیشگیری و مدیریت چاقی به عنوان پایه هایی برای برنامه های اقدام جهانی و ملی ارائه کرد که می تواند مفید باشد.

این تلاش‌ها با اقدامات اولویت ‌دار که قبلاً در چارچوب فدراسیون جهانی چاقی ROOTS-منتشر شده در سال 2020- ادغام شده‌اند، همسو هستند. جدای از اولویت‌های ذکر شده، این چارچوب بر اهمیت سرمایه ‌گذاری بر روی کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و متخصصان فوق‌العاده آموزش ‌دیده برای پیشگیری، مدیریت و درمان چاقی برای اطمینان از در دسترس بودن مراقبت های با کیفیت بالا برای بیماران در معرض خطر، تاکید می ‌کند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20230302/Alarming-Projection-By-2035-more-than-half-of-the-global-population-will-be-obese.aspx